Pages

19.06.2008

Nasreddin Hoca'nın Hayatı (yeni)

Nasreddin Hoca'nın Hayatı

Nasreddin Hoca (1208-1284) yılları arasında yaşamış türk halk bilgesidir. Halk arasında, düşündürücülük, duygu ve incelik içeren, gülmece (fıkra) türünün önde gelenlerindendir.

Nasreddin Hoca Sivrihisar'ın Hortu yöresinde doğmuştur ve Akşehir'de öldü. Babası Hortu köyü imamı Abdullah Efendi'dir. Annesi ise yine aynı köyde yaşayan Sıdıka Hatun'dur. Nasreddin Hoca ilk olarak Sivrihisar'da medrese öğrenimi görmüştür, babasıAbdullah Efendi'nin ölümü üzerine köyüne geri dönerek köy imamlığı yaptı. 1237'de Akşehir'e yerleşerek, Seyyid Mahmud Hayrani ve Seyyid Hacı İbrahim'in derslerinde bulundu, hayatı boyunca İslam diniyle ilgili çalışmalarını ara vermeden sürdürdü. Bir söylentiye göre bir müddet medresede ders okuttu, kadılık görevinde bulundu. Bu görevlerinden dolayı kendisine Nasuriddin Hâce adı verilmiş, sonradan bu ad Nasreddin Hoca biçimini almıştır. Onun yaşamıyla ilgili bilgiler, halkın kendisine olan aşırı sevgisi yüzünden, söylentilerle karışmış, yer yer olağanüstü nitelikler kazanmıştır. Bu söylentiler arasında, onun Selçuklu sultanlarıyla (Timur vs.) tanıştığı, Mevlânâ Celâleddin ile ilişkilerde bulunduğu, kendisinden en az yetmiş yıl sonra yaşayan Timur'la konuştuğu, birkaç yerde birden göründüğü bile vardır.

Nasreddin Hoca'nın değeri, yaşadığı olaylarla değil, gerek kendisinin, gerek insanların onun ağzından söylediği (fıkra) gülmecelerdeki anlam, yergi ve alay öğelerinin inceliğiyle ölçülür. Onun olduğu ileri sürülen gülmecelerin incelenmesinden, bunlarda geçen sözcüklerin açıklanışından anlaşıldığına göre o, belli bir dönemin değil Anadolu halkının yaşama biçimini, güldürü öğesini, alay ve eğlenme türünü, övgü ve yergi becerisini dile getirmiştir. Onunla ilgili gülmeceleri oluşturan öğelerin odağı sevgi, yergi, övgü, alaya alma. Gülünç duruma düşürme, kendi kendiyle çelişkiye sürükleme, Şeriat'ın katılıkları karşısında çok ince ve iğneli bir söyleyişle yumuşaklığı yeğlemedir. O, bunları söylerken bilgin, bilgisiz, açıkgöz, uysal, vurdumduymaz, utangaç, atak, şaşkın, kurnaz, korkak, atılgan gibi çelişik niteliklere bürünür. Özellikle karşısındakinin durumuyla çelişki içinde bulunma, gülmecelerinin egemen öğesidir. Bu öğeler Anadolu insanının, belli olaylar karşısındaki tutumun yansıtan, düşünce ürünlerini oluşturur. Nasreddin Hoca, halkın duygularını yansıtan, bir gülmece odağı olarak ortaya çıkarılır. Söyletilen kişi, söyletenin ağzını kullanır, böylece halk Nasreddin Hoca'nın diliyle kendi sesini duyurur.

Nasreddin Hoca, bütün gülmecelerinde, soyut bir varlık olarak değil, yaşanmış, yaşanan bir olayla, bir olguyla bağlantılı bir biçimde ortaya çıkar. Olay karşısında duyulan tepkiyi ya da onayı gülmece türlerinden biriyle dile getirir. Tanık olduğu olaylar, genellikle, halk arasında geçer. Hoca soyluların, yüksek saray çevresinde bulunanların aralarına ya çok seyrek girer ya da hiç girmez. Sözgelişi onun tanıştığı söylenen Selçuklu sultanlarıyla ilgili gülmecesi yoktur. Timur'la ilgili "hamam, Timur ve peştemal" gülmecesi de, Timur'dan çok önce yaşadığı için, sonradan üretilmiştir. Halk beğenisi Hoca'yı Timur gibi çevresine korku salan bir imparatorun karşısına hamamda çıkarak, "kızım sana söylüyorum, gelinim sen işit" türünden bir yergi yaratmıştır. Burada yerilen, dolaylı olarak, kendi toplumun, halkın üstünde gören saray insanlarıdır.

Nasreddin Hoca gülmecelerinde dile gelen, onun kişiliğinde, halkın duygularını yansıtan başka bir özellik de eşeğin yeridir. Hoca eşeğinden ayrı düşünülemez, onun taşıtı, bineği olan eşek gerçekte bir yergi ve alay öğesidir. Anadolu insanının yarattığı gülmece ürünlerinde atın yeri yoktur denilebilir. Eşek, acıya, sıkıntıya, dayağa, açlığa katlanışın en yaygın simgesidir. Soyluların, sarayların çevresinde üretilmiş gülmecelerde eşek bulunmaz, oysa at geniş bir yer tutar. Bu konuda, başka bir çelişki sergilenir, gülmecede güldürücü öğe ile yerici öğe yanyana getirilir. Bunun örneği de kendisinden eşeği isteyen köylüye, "eşek evde yok" deyince ahırda onun anırmasını duyan köylünün "işte eşek ahırda" diye diretmesi karşısında, Hocanın "eşeğin sözüne mi inanacaksın benimkine mi" demesidir.

Onun gülmecelerinde, kaba sofuların "ahret" le ilgili inançları da önemli bir yer tutar. "Fincancı Katırları", "Ben Sağlığımda Hep Burdan Geçerdim" başlıklı gülmeceler katı bir inanç karşısındaki duyguyu açığa vurur. Toplumda neye önem verildiğini anlatan "Ye Kürküm Ye" gülmecesi, Hoca'nın dilinde, halkın tepkisini gösterir.

Nasreddin Hoca'nın etkisi bütün toplum kesimlerine yayılmış, "İncili Çavuş", "Bekri Mustafa", "Bektaşi" gibi çok değişik yörelerin duygularını yansıtan gülmece türlerinin doğmasına olanak sağlamıştır. Bunlardan ilk ikisi saray çevresinin oldukça kaba beğenisini, üçüncüsü de gene halkın Şeriat'ın katılığına karşı duyduğu tepkiyi dile getirir.

18 yorum:

  1. YA BU MORUK GÜZEL FIKRALAR YAZMIS

    YanıtlaSil
  2. bencede bu moruk güzel fıkrakar yazmış katılıyorum bu isimsize

    YanıtlaSil
  3. size ailenz hic terbiye vermedi mi?! ırklarımzn aynı 0lmasına rağmen bn sizden utanıyrum. Gerçi İNSAN olsaydınız biraz sygınız olurdu da en azından 'MORUK' olark hitap etmezdiniz.Dünyadaki bütn iİNSANLR saygı duyarken sznbu seklde davranmnıza ailennz sizinle yteri kdar ilgilenmediğine baglıyıp bu sekilde düşünen insanlar LÜTFEN AMA LÜTFEN BEN TÜRKÜM DEMESİN.... SİZDE 1 gün MORUK olcaksınız arkanzdan bu sekilde konusulnmasını istermiydiniz??? eğer isterdim diyorsanZ sZ zaten...

    YanıtlaSil
  4. cok guzel fıkraları var

    YanıtlaSil
  5. Nasreddin hoca hakkında moruk diye hitap etmek cok yanlış bence. Nasreddin hoca bizim büyüğümüz sonuçta.

    YanıtlaSil
  6. Bence güzel, Bundan dapa iyi nasreddin hocanın hayatı anlatımı olurmu, hem kısa hem öz.

    YanıtlaSil
  7. Ey!!!gidi MOruk olacak moruklar.olsanız Nasrettin Hoca gibi bir MORUK daha ne istersiniz ...

    YanıtlaSil
  8. YAAAAAAAAA TERBİYENİ TAKİN TERBİYESİZ AHLAKSİZ ANAN BABAN SNİ DOGÜRMASAYDİDA SNDE BOLE BİĞR PİSLİKLİK YAPMAZDİNNNNNNNNNNNNNNNNN

    YanıtlaSil
  9. yazık ya ben utandım bu yorumları görünce terbiyesizler bi kerede moruk senin babandır ukala herifler

    YanıtlaSil
  10. MORUK SENİN BABANDIR GERİİ:........BU NESİL DEJENERE OLMŞŞ DEJENERE OFFF Kİ NE OFF

    YanıtlaSil
  11. terbiyesiz niye nasreddin hocaya böyle diyon adamın mezarında kemiklerini sızlattın anandan babandan terbiye almıyonnu

    YanıtlaSil
  12. moruk sizsiniz nasrettin hoca bizim büyüğümüzdür terbiyesiz ahlaksızlar siz gibi evlat olmaz olsun be gerizekalı yazanlar

    YanıtlaSil
  13. allah bir gün ztn onlardan öcünü alacaktır bu dünya varsa bide öteki düntada var orada nasıl olsa karşı karşıya gelecekler siz boş verin
    o onların terbiyesizlikleri , görgüsüzlükleri

    YanıtlaSil
  14. spr yazı burdan let's moveye selam sölüorum türkçe ödevinden busayede 100 aldım =):)

    YanıtlaSil
  15. terbiyesizler ahlaksızlar size birgün moruk derlerse ne yaparsınız

    nassretin hocada oyle oluyor...

    YanıtlaSil
  16. kaliteli ve faydalı bir site yapmışsınız ancak üç beş tane edepsizin yazdığı saçmalıkları silmeyip de burada sergilemenize bir anlam veremedim ayrıca başlıktaki Türk kelimesi özel isimdir küçük harfle yazılmaz düzeltirseniz ve seviye çıtasını indiren iletilere yer vermezseniz kalitenizden ödün vermemiş olursunuz iyi günler

    YanıtlaSil
  17. Yorumları denetlemeden direk yayınlatmayın..Bloggerde bunun gibi seçenekler var..Hem sayfanıza hem de büyüğümüze saygısızlık görmemiş olursunuz..

    YanıtlaSil
  18. siz ne aşağılık insanlarsınız sizin o moruk dediğiniz adam nice insanları aydınlatmış...
    sizin terbiyesiz olduqunuz gyet belli! tabi sizin gibi köpekler çok ülkemzde malesef , sıkıyosa kimliğinizi belli etsenize siz! yemez ama çnkü bu terbiyeszliqe sağ bırakılmassınız siz!!! siz varya nasrettin hocamızın kılı ble olamassınız!!

    YanıtlaSil